Освітня діяльність Вінницького навчально-реабілітаційного центру «Гніздечко» з дітьми, які мають тяжкі порушення мовлення у поєднанні з порушеннями інтелектуального розвитку, проводиться відповідно до Законів України «Про освіту» (розділ ІV, стаття 33) постанови Кабінету міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти», Положення про навчально-реабілітаційний центр, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 №221, Концепції Нової української школи, відповідно до Типової освітньої програми для учнів 1-х класів з інтелектуальними порушеннями (наказ Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018 №816), Типової освітньої програми для учнів 2-го класу з порушеннями інтелектуального розвитку (наказ Міністерства освіти і науки України від 02.07.2019 №917), з врахуванням Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Р.Б. Шияна, сучасних досягнень спеціальної педагогіки та психології щодо навчально-пізнавальних можливостей дітей з інтелектуальними порушеннями.
Зміст освітнього процесу з дітьми дошкільного віку визначений Базовим компонентом дошкільної освіти, Законом України «Про дошкільну освіту» Концепцією розвитку закладу, комплексною програмою «Українське дошкілля».
Освітні програми окреслюють рекомендовані підходи до планування й організації єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення здобувачами освіти обов’язкових результатів, визначених Державними стандартами дошкільної та початкової освіти.
Провідним підходом у концепції Нової української школи та в дошкільній освіті є компетентнісний підхід, спрямований на оновлення змісту освіти, заснованого на формування необхідних життєвих компетентностей.
Компетентнісний підхід визначає спрямованість освітнього процесу на досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані компетентності здобувачів освіти, як ключові, предметні та життєва.
Життєва компетентність, як здатність дитини з порушеннями інтелектуального розвитку у процесі інтегрування у соціальне оточення цілісно реалізовувати на практиці знання, досвід і цінності, набуті у процесі корекційного навчання, набуває інтегративного значення в реалізації оновленого змісту освіти дітей з особливостями психофізичного розвитку.
Метою освітніх програм є особистісне становлення учнів/вихованців, розвиток їхніх пізнавальних здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей та розвиток самостійності, творчості, пізнавальної активності, що забезпечують їхню готовність до життя в демократичному суспільстві, продовження навчання відповідно до своїх індивідуальних можливостей, здібностей та нахилів.
Освітні програми закладу забезпечують формування таких ключових компетентностей:
– володіння державною мовою;
– можливість спілкуватися рідною;
– математична компетентність;
– компетентності у галузі природничих наук;
– соціально-трудова;
– екологічна компетентність;
– інформаційно-комунікаційна компетентність;
– навчання впродовж життя;
– громадянські та соціальні компетентності;
– культурна компетентність;
– основи фінансової грамотності.
Спільними для всіх ключових компетентностей є такі вміння: спілкуватися, взаємодіяти та співпрацювати з дорослим та однолітками, сприймати інструкції та навчальні завдання, керувати емоціями, регулювати власну поведінку.
Відповідно до Державного стандарту початкової освіти інваріантна складова освітніх програм передбачає реалізацію освітніх галузей через предмети.